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Call for Applications: 2024-2025 Local Journalism Initiative / Appel à candidatures : Initiative de journalisme local 2024-2025

Ottawa, July 31, 2024 - Canadian Association of Community Television Users and Stations (CACTUS), in association with the Fédération des télévisions communautaires autonomes du Québec (the Fédération), are inviting community media organizations to submit applications for the Local Journalism Initiative (LJI), which provides funding to hire reporters to cover civic issues and institutions in underserved communities across Canada.

Created by the Government of Canada, the Local Journalism Initiative supports the creation of original civic journalism relevant to the diverse needs of people living in news deserts and areas of news poverty in Canada.

The goal of the LJI program funding is to increase coverage and commentary that support the democratic life of the community, including municipal council, elections, school boards, band councils, and other significant community organizations and stakeholders whose activities have a large impact on the community.

Details about the eligibility, program commitments, and application process are available at commediaportal.ca/lji-apply. Statements of interest will be accepted until Friday, August 16, 2024, via the website.

Applicants will be required to identify the underserved community that they propose to cover. In addition to geographically underserved communities, the program supports underrepresented voices in the media, in particular Indigenous, racialized and official language minority communities. Applications may request funding for full or part-time positions to be filled by independent contractors or employees.

Earlier this year, CACTUS renewed funding to 18 existing stations in seven provinces with a total of 28 journalist contracts after a juried process. CACTUS intends to provide additional funding to community media organizations for contracts ending on or before March 31, 2025.

For more information on eligibility criteria and to complete a Statement of interest, visit commediaportal.ca/lji-apply.

A list of current and past funded news organizations is available at commediaportal.ca/all-funded-organizations.

About CACTUS
The Canadian Association of Community Television Users and Stations (CACTUS) is a not-for-profit association that represents Canadians and community organizations in advocating for access to digital skills training, production support and distribution platforms, so that individuals—especially minority and alternative voices—have the tools they need to be heard and to express themselves in the digital environment. CACTUS' vision has evolved from its roots in community television to include multimedia and cross-platform access.

Contacts
For more information, please contact:

Dean Reeds, Director, Local Journalism Initiative
CACTUS
director@cactuslji.ca
705.888.8688

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Ottawa - L'Association canadienne des usagers et stations de la télévision communautaire (CACTUS) et la Fédération des télévisions communautaires autonomes du Québec (la Fédération) invitent les organismes de médias communautaires à soumettre des demandes pour l'Initiative de journalisme local (IJL), qui offre un financement pour embaucher des journalistes afin de couvrir l’actualité civique et les institutions démocratiques dans les communautés mal desservies à travers le Canada.

Créée par le gouvernement du Canada, l'Initiative de journalisme local soutient la création d'un journalisme civique original adapté aux divers besoins des personnes vivant dans des déserts d'information et des zones de pauvreté médiatique au Canada.

L'objectif du programme IJL est d'accroître une couverture médiatique qui soutient la vie démocratique des communautés canadiennes, laquelle comprend les conseils municipaux, les élections, les centres de services scolaires, les conseils de bande et autres organisations communautaires dont les activités ont un impact important sur leur communauté.

Les détails sur l'admissibilité, les engagements du programme et le processus de demande sont disponibles sur portailmedias.ca/fr/ijl-apply. Les déclarations d'intérêt seront acceptées jusqu'au vendredi 16 août 2024, via le site Web.

Les candidats devront identifier la communauté mal desservie d’un point de vue médiatique qu'ils proposent de couvrir. En plus des communautés géographiquement mal desservies, le programme soutient les voix sous-représentées dans les médias, en particulier les communautés autochtones, racialisées et de langue officielle en situation minoritaire. Les candidatures peuvent demander un financement pour des postes à temps plein ou à temps partiel, lesquels peuvent être pourvus par des entrepreneurs indépendants (travailleurs autonomes) ou par de nouveaux employés.

Plus tôt cette année, CACTUS a renouvelé le financement de 18 stations existantes dans sept provinces avec un total de 28 contrats de journalistes après un processus de sélection par jury. CACTUS a l'intention de fournir un financement supplémentaire aux organisations de médias communautaires avec des contrats se terminant au plus tard le 31 mars 2025.

Pour plus d'informations sur les critères d'admissibilité et pour remplir une déclaration d'intérêt, visitez portailmedias.ca/fr/ijl-apply.

Une liste des organisations de presse financées actuelles et passées est disponible sur portailmedias.ca/all-funded-organizations.

À propos de CACTUS

L'Association canadienne des usagers et stations de la télévision communautaire (CACTUS) est une association à but non lucratif qui représente les Canadiens et les organismes communautaires dans la défense de l'accès à la formation en compétences numériques, au soutien à la production et aux plateformes de distribution, afin que les individus, en particulier les voix minoritaires et alternatives, disposent des outils dont ils ont besoin pour se faire entendre et s'exprimer dans l'environnement numérique. La vision de CACTUS a évolué depuis ses origines dans la télévision communautaire pour inclure l'accès multimédia et multiplateforme.

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Contact
Pour plus d'informations, veuillez contacter :

Julien Garon-Carrier, rédacteur en chef CACTUS
redacteur@cactuslji.ca
418-208-0473

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Community Media Journalists Descend on Ottawa for Workshops

Fifteen community media journalists will travel to Ottawa from across the country next week to compare notes about producing civic journalism under the Local Journalism Initiative of the Department of Canadian Heritage.

They'll critique one another's work, as well as receive tips in data journalism from David McKie, one of Canada's top data journalism trainers. Other topics including bias and balance, interviewing skills, and social media as a tool of civic engagement, offered by Victoria Fenner of CACTUS and Vicky Hogarth of CHCO-TV in New Brunswick.

One of CACTUS' realizations as an Administrative Organization for the Local Journalism Initiative is that many smaller towns and villages in Canada are experiencing "news poverty" or are "news desserts" not necessarily because they lack resources to support journalism, but because there are no journalists resident in the community. During the pandemic, housing was challenging to find and journalists from larger population centres haven't responded to job offers that require moving to smaller communities.

To respond to the need for reliable civic news and local information in Canada's hinterland, what is needed as much or more than money is journalism training. Next week's session will be the tenth such session offered by CACTUS. Previous sessions have focussed on civic engagement using tools like Zoom and live audience participation, considerations of what constitutes "civic journalism" as a journalistic specialization, and podcasting.

One aspect that distinguishes workshops offered by CACTUS from those offered by traditional media training programs is the emphasis on citizen involvement. Community media focus on "journalism for change"... following stories over the long haul to find solutions to entrenched local challenges. They also make media with local citizens, so that more stakeholders are involved in the conversation than is typical of other types of media, leading to more effective decision-making and policy change.

The sessions will also be offered by Zoom remotely for journalists who can't attend in person, and for CACTUS members.

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La semaine prochaine, quinze journalistes de médias communautaires de partout au pays se rendront à Ottawa pour comparer leurs notes sur la production de journalisme civique dans le cadre de l'Initiative de journalisme local du ministère du Patrimoine canadien.

Ils critiqueront leurs travaux respectifs et recevront des conseils en matière de journalisme de données de David McKie, l'un des meilleurs formateurs en journalisme de données au Canada. Parmi les autres sujets abordés, citons le parti pris et l'équilibre, les techniques d'entrevue et les médias sociaux comme outil d'engagement civique, proposés par Victoria Fenner de CACTUS et Vicky Hogarth de CHCO-TV au Nouveau-Brunswick.

L'une des constatations de CACTUS, en tant qu'organisme administratif de l'Initiative pour le journalisme local, est que de nombreuses petites villes et villages du Canada connaissent une " pauvreté de l'information " ou sont des " desserts de l'information ", non pas nécessairement parce qu'ils manquent de ressources pour soutenir le journalisme, mais parce qu'aucun journaliste ne réside dans la communauté. Pendant la pandémie, il a été difficile de trouver un logement et les journalistes des grands centres n'ont pas répondu aux offres d'emploi qui nécessitaient de s'installer dans de plus petites communautés.

Pour répondre au besoin de nouvelles civiques fiables et d'informations locales dans l'arrière-pays canadien, ce qu'il faut autant ou plus que de l'argent, c'est une formation en journalisme. La session de la semaine prochaine sera la dixième session de ce type offerte par CACTUS. Les sessions précédentes ont porté sur l'engagement civique à l'aide d'outils tels que Zoom et la participation du public en direct, les considérations sur ce qui constitue le "journalisme civique" en tant que spécialisation journalistique, et la baladodiffusion.

Un aspect qui distingue les ateliers proposés par CACTUS de ceux offerts par les programmes traditionnels de formation aux médias est l'accent mis sur l'implication des citoyens. Les médias communautaires se concentrent sur le "journalisme pour le changement"... en suivant les histoires sur le long terme pour trouver des solutions aux défis locaux bien ancrés. Ils font également des médias avec les citoyens locaux, de sorte que plus de parties prenantes sont impliquées dans la conversation que ce qui est typique des autres types de médias, ce qui conduit à une prise de décision plus efficace et à un changement de politique.

Les sessions seront également offertes par Zoom à distance pour les journalistes qui ne peuvent pas assister en personne, et pour les membres de CACTUS.

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Amendments Needed to C-18, the Online News Bill

(francais en bas)

CACTUS and our sister organization in Quebec, the Fėdėration des tėlėvisions communautaires autonomes du Quėbec (the Fėdėration) are concerned that Bill C-18, which is based on similar legislation in Australia aimed at encouraging Google and Facebook to compensate producers for the online news that they redistribute— will not include small news providers or not-for-profits such as community broadcasters.

The two associations, which represent community TV, as well as other associations representing community broadcasters were unanimous in their briefs to the Heritage Committee studying Bill C-18 that—based on the Australian experience—community media will likely be left out of the news compensation scheme unless amendments are made. Since community media are often the only media present in smaller communities, ensuring that local news and information continues to be available in Canada's hinterland is at issue.

Although the Heritage committee heard from an Australian witness (Mr. Rod Sims) that the Australian scheme was good for small businesses, the brief submitted by the NCRA and the CRFC reports that of 452 community radio stations in Australia, fewer than a dozen have been able to negotiate any compensation for their online news from Google or Facebook. The NCRA also tested the current clause in the draft C-18 that states that Canadian companies will be eligible for the scheme if they “are qualified Canadian journalism organizations as defined in subsection 248(1) of the Income Tax Act”. While four NCRA members attempted to qualify—even though they meet the published eligibility criteria—their applications were rejected.

The other problematic stipulation in the draft bill is that there be a minimum of two full-time employed journalists in order for a news organization to qualify. Community media that serve smaller communities are powerhouses of local news production because they work with citizen journalists and local organizations, but they may have only one or two employees altogether.

CACTUS and the other organizations representing the community element in the broadcasting system have recommended alternate language that would recognize not-for-profit broadcasting undertakings as being eligible. Their inclusion will help ensure that local news and information continue to be available in the hundreds of small and diverse communities they serve.

Click here to read our brief.

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CACTUS) et la Fédération des télévisions communautaires autonomes du Québec (la Fédération) s'inquiètent du fait que le projet de loi C-18, qui s'inspire d'une loi similaire en Australie visant à encourager Google et Facebook à rémunérer les producteurs pour les nouvelles en ligne qu'ils redistribuent, n'inclut pas les petits fournisseurs de nouvelles sans but lucratif comme les diffuseurs communautaires.

Les deux associations, qui représentent les télévisions communautaires, ainsi que d’autres associations représentant des diffuseurs communautaires, ont été unanimes dans leurs mémoires au Comité permanent du patrimoine canadien chargé d'étudier le projet de loi C-18 disant que, sur la base de l'expérience australienne, les médias communautaires seront probablement exclus du régime de compensation des nouvelles, à moins que des modifications ne soient apportées. Comme les médias communautaires sont souvent les seuls médias présents dans les petites communautés, s’assurer que les nouvelles et l’informations locale continuent d'être disponibles à l’extérieur des grands centres canadiens est primordial.

Bien que le Comité du patrimoine ait entendu un témoin australien (M. Rod Sims) dire que le régime australien était bon pour les petites entreprises, le mémoire soumis par l'ANREC et le FCRC rapporte que sur 452 stations de radio communautaires en Australie, moins d'une douzaine ont pu négocier une compensation pour leurs nouvelles en ligne auprès de Google ou de Facebook. La NCRA a également testé la clause actuelle du projet C-18 qui stipule que les entreprises canadiennes seront éligibles au régime si elles « sont des organisations de journalisme canadiennes qualifiées au sens du paragraphe 248(1) de la Loi de l'impôt sur le revenu ». Alors que quatre membres de l'ANREC ont tenté de se qualifier - bien qu'ils répondent aux critères d'admissibilité publiés - leurs demandes ont été rejetées.

L'autre stipulation problématique de l'avant-projet de loi est qu'il doit y avoir un minimum de deux journalistes employés à temps plein pour qu'un organisme de presse soit admissible. Les médias communautaires qui desservent les petites communautés sont des centrales de production de nouvelles locales parce qu'ils travaillent avec des journalistes citoyens et des organismes locaux, mais ils peuvent n'avoir qu'un ou deux employés au total.

Pour ces raisons, les organisations représentant l'élément communautaire dans le système de radiodiffusion ont recommandé un langage alternatif qui reconnaîtrait les entreprises de radiodiffusion à but non lucratif comme étant éligibles. Leur inclusion contribuera à garantir que les nouvelles et les informations locales continuent d'être disponibles dans les centaines de petites communautés diverses qu'elles desservent.

Cliquez ici pour lire notre mémoire.

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CACTUS Hiring Editor in Chief/Program Administrator for Local Journalism Initiative

(francais en bas)

Salary: $50-80,000, commensurate with experience
Term: Full-time contract to March 31, 2024; possibility of renewal
Location: Virtual, with occasional travel for training
Language: Anglophone or bilingual
Deadline: Rolling until filled

JOB DESCRIPTION

CACTUS is an Administrative Organization for the Local Journalism Initiative of the Department of Canadian Heritage. Under the LJI, CACTUS offers grants for community media organizations to host journalists that work with community members to create multimedia civic content. The goal of the LJI is to fund civic journalism in communities that are underserved geographically, linguistically, or culturally. The post is for a journalist-editor to provide editorial feedback to civic journalists in the field, in addition to assisting with program management.

DUTIES AND RESPONSIBILITIES

News Editor

  • Monitor the journalistic content produced by journalists funded by CACTUS under the Local Journalism Initiative, in order to ensure i) technical quality ii) and journalistic excellence, ensuring that content meets Canadian journalistic codes regarding balance, violence, the portrayal of vulnerable groups, and so on
  • Conduct regular outreach to the journalists and host organizations, including providing feedback and guidance regarding content that does not meet these criteria
  • Assist with the design and delivery of training for the journalists and their supervisers as needed. Training delivery may involve travel to up to three locations per year for up to 4-5 days at a time.

Program Officer

  • Conduct outreach to prospective host community media organizations regarding the application process, and to organize applications and supporting documents for assessment by the jury
  • Participate in the jury to select LJI community media host organizations
  • Develop and/or update documentation needed for the project, including contracts, application forms, reports, and job ads.
  • Assist in the recruitment of journalists for host organizations who cannot find qualified applicants locally.
  • Collect data from host organizations regarding their civic journalism output under the Initiative, and present it in final reports that meet the contractual requirements of Canadian Heritage.

Project Manager

Depending on the candidate's experience, there is the option to develop into an overall manager for the Local Journalism Initiative, assuming responsibility for budgetting, reporting, and contract compliance, with a commensurate increase in salary.

REQUIREMENTS

  • Post-secondary education and/or equivalent work experience in journalism
  • Video production skills, so you can give technical feedback to video journalists
  • Strong organizational and time management skills;

ADDITIONAL QUALIFICATIONS

Preference will be given to candidates who:

  • Have experience working with community-based media, including working with volunteers
  • Have project management experience
  • Are bilingual.
  • Have experience working with Indigenous communities
  • Interested applicants should send their CV and a cover letter indicating why they are interested and relevant experience to cathy@timescape.ca.

    CACTUS is an advocate for equity and is committed to ensuring representation in its community. We welcome applications from members of visible minorities, women, Indigenous peoples, persons with disabilities, persons of minority sexual orientations and gender identities, and others with the skills and knowledge to productively engage with diverse communities. CACTUS seeks to maintain its commitment to excellence and recognizes that increasing the diversity of its own and its members' workplaces supports this objective.

    The Local Journalism Initiative is funded by the Government of Canada.

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    Salaire : 50-80 000 $, selon l'expérience
    Durée du contrat : Temps plein jusqu'au 31 mars 2024 ; possibilité de renouvellement.
    Lieu de travail : Virtuel, avec des déplacements occasionnels pour la formation.
    Langue :Anglophone ou bilingue
    Date limite : En cours jusqu'à ce que le poste soit pourvu

    DESCRIPTION DU POSTE

    CACTUS est un organisme administratif pour l'Initiative de journalisme local du ministère du Patrimoine canadien. Dans le cadre de l'IJL, CACTUS offre des subventions aux organismes de médias communautaires pour qu'ils accueillent des journalistes qui travaillent avec les membres de la communauté pour créer du contenu civique multimédia. L'objectif de l'IJL est de financer le journalisme civique dans les communautés mal desservies sur le plan géographique, linguistique ou culturel. Le poste est destiné à un journaliste-rédacteur qui fournira un retour éditorial aux journalistes civiques sur le terrain, en plus d'aider à la gestion du programme.

    FONCTIONS ET RESPONSABILITÉS

    Journaliste-rédacteur

    • Surveiller le contenu journalistique produit par les journalistes financés par CACTUS dans le cadre de l'Initiative de journalisme local, afin d'assurer i) la qualité technique ii) et l'excellence journalistique, en veillant à ce que le contenu respecte les codes journalistiques canadiens concernant l'équilibre, la violence, la représentation des groupes vulnérables, etc
    • Mener des actions de sensibilisation régulières auprès des journalistes et des organisations d'accueil, notamment en fournissant des commentaires et des conseils sur le contenu qui ne répond pas à ces critères
    • Contribuer à la conception et à l'organisation de formations pour les journalistes et leurs superviseurs, si nécessaire. La prestation de la formation peut impliquer des déplacements dans trois endroits par an, pour une durée de 4 à 5 jours à la fois.

    Chargé de programme

    • Sensibiliser les organisations médiatiques de la communauté d'accueil potentielle au processus de candidature, et organiser les candidatures et les documents justificatifs en vue de leur évaluation par le jury.
    • Participer au jury chargé de sélectionner les organisations de médias communautaires hôtes de l'IJL.
    • Élaborer et/ou mettre à jour la documentation nécessaire au projet, notamment les contrats, les formulaires de candidature, les rapports, et les offres d'emploi.
    • Aider au recrutement de journalistes pour les organisations d'accueil qui ne trouvent pas de candidats qualifiés sur place.
    • Recueillir les données des organismes d'accueil concernant leur production de journalisme civique dans le cadre de l'Initiative, et les présenter dans des rapports finaux qui répondent aux exigences contractuelles de Patrimoine canadien.

    Chef de projet

    Selon l'expérience du candidat, il est possible d'évoluer vers un poste de gestionnaire global de l'Initiative de journalisme local, en assumant la responsabilité de la budgétisation, de la production de rapports et du respect des contrats, avec une augmentation salariale correspondante.

    EXIGENCES

    • Formation postsecondaire et/ou expérience professionnelle équivalente en journalisme.
    • Compétences en matière de production vidéo, afin de pouvoir donner des conseils techniques aux journalistes vidéo.
    • Sens aigu de l'organisation et de la gestion du temps ;

    QUALIFICATIONS SUPPLÉMENTAIRES

    Preference will be given to candidates who:

  • La préférence sera donnée aux candidats qui ont une expérience de travail avec les médias communautaires, notamment avec des bénévoles.
  • Ont une expérience de la gestion de projet
  • Sont bilingues.
  • Ont une expérience de travail avec les communautés indigènes
  • Les candidats intéressés doivent envoyer leur CV et une lettre de motivation indiquant les raisons de leur intérêt et leur expérience pertinente à cathy@timescape.ca.

    CACTUS est un défenseur de l'équité et s'engage à assurer la représentation au sein de sa communauté. Nous accueillons les candidatures de membres de minorités visibles, de femmes, de peuples autochtones, de personnes handicapées, de personnes ayant une orientation sexuelle ou une identité de genre minoritaire, et d'autres personnes ayant les compétences et les connaissances nécessaires pour s'engager de manière productive auprès de diverses communautés. CACTUS cherche à maintenir son engagement envers l'excellence et reconnaît que l'augmentation de la diversité de ses propres lieux de travail et de ceux de ses membres soutient cet objectif.

    L'Initiative de journalisme local est financé par le gouvernement du Canada.

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    Heritage Committee Clarifies Role of Community Element/ Le comité du patrimoine précise le rôle de l'élément communautaire

    (En français ci-dessous)

    CACTUS worked hard with its community media colleagues to develop amendments to Bill C-11 (which will lead to a new broadcasting act) to clarify the role of the community element in the broadcasting system. On June 14th, the Standing Committee on Canadian Heritage adopted every one.

    The 1991 Broadcasting Act made only one mention of the “community element” and provided neither a legal definition for it nor any description of its role, despite stipulating that the three elements (public, private and community) should work together in an “appropriate” manner toward fulfilling the goals of the act.

    The bill now goes to the Senate in late summer or early fall, after which the amendments will become law. It will then be the work of the CRTC to implement the spirit and letter of the new legislation in policy.

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    CACTUS a travaillé dur avec ses collègues des médias communautaires pour développer des amendements au projet de loi C-11 (qui mènera à une nouvelle loi sur la radiodiffusion) afin de clarifier le rôle de l'élément communautaire dans le système de radiodiffusion. Le 14 juin, le Comité permanent du patrimoine canadien a adopté chacun d'entre eux.

    La Loi sur la radiodiffusion de 1991 ne mentionnait qu'une seule fois l'" élément communautaire " et n'en donnait aucune définition juridique ni aucune description de son rôle, même si elle stipulait que les trois éléments (public, privé et communautaire) devaient travailler ensemble de manière " appropriée " pour atteindre les objectifs de la loi.

    Le projet de loi va maintenant être soumis au Sénat à la fin de l'été ou au début de l'automne, après quoi les amendements auront force de loi. Il appartiendra alors au CRTC de mettre en œuvre l'esprit et la lettre de la nouvelle législation dans ses politiques.

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    Recipients for Local Journalism Initiative 2022-23/Beneficiares de l'Initiative de Journalisme Local 2022-23

    (version francaise en bas)

    The 2018 federal budget announced that $50 million would be set aside over 5 years to support not-for-profit journalism in underserved communities (for example remote communities) to support “professional journalists” for the production of “civic journalism”: that is, coverage that supports the democratic life of the community including municipal council, elections, school boards, band councils, and other significant community organizations and stakeholders.

    CACTUS and the Fédération were chosen along with five other Administrative Organizations to act as intermediaries between government and media to deploy this money during the first two years of the LJI (October 1, 2019 - March 31, 2021). CACTUS' LJI contract with the Department of Canadian Heritage was extended for an additional 3 years (April 1, 2021 – March 31, 2024), with an additional allocation for 2021-22 and 2022-23 to focus on underrepresented voices. As a result of this funding increase, CACTUS will distribute funding to:

    • community media organizations that are underserved by other media because of geographic location
    • support under-represented voices, including (but not limited to) Indigenous, racialized and official language minorities.

    The list of recipients for 2022-2023 are provided below.

    The new funds will build on the successful model developed by CACTUS, its partners and journalists in the first phase of the program. We are excited that CACTUS will enable more communities to host a civic journalist, create more jobs for video journalists, and provide more support for underrepresented voices. These objectives are key to community media's philosophy of supporting diversity and dialogue about civic affairs, particularly in communities not served by other media.

    CACTUS and the Fédération were also gratified to see that the budget announced in April commits to doubling the funding for this successful program in 2023-24, and in continuing the focus on underrepresented narratives and voices. Local journalism and the community media infrastructure that supports it are fundamental to our democracy.

    Content created under the LJI can be found at ComMediaPortal.ca/ PortailMédias.ca.

    Recipients/Bénéficiaires 2022-23

    1. Metro Vancouver Community Media Society – New Westminster, British Columbia
    2. Tri-Cities Community Television – Coquitlam, Port Coquitlam and Port Moody, British Columbia
    3. Sun Valley Entertainment Society – Ashcroft BC (Indigenous/autochtone)
    4. Sipishk Communications Inc. - Beauval Saskatchewan (Indigenous/autochtone)
    5. Neepawa Access Community Television – Neepawa, Manitoba
    6. U Multicultural Incorporated – Winnipeg, Manitoba (multicultural/multiculturel)
    7. Schreiber Media Centre – Schreiber, Ontario
    8. Barrie Community Media – Barrie, Ontario
    9. Focus Media Centre – Toronto, Ontario (multiculturel)
    10. Télévision communautaire de la Cité de Clarence Rockland inc. (TVC22), Clarence- Rockland, Ontario (bilingual; official language minority; bilingue, langue officielle minoritaire)
    11. Nunavut Independent Television Network (Indigenous)
    12. Community University Television – Concordia (CUTV) Montreal, Quebec (official language minority/; langue officielle minoritaire)
    13. Télévision Communautaire Frontenac – Montreal, Quebec (multicultural/multiculturel)
    15. Télévision Communautaire de Grande-Rivière - Grande-Rivière, Quebec
    16. Télé-Coeur – Saint-Léonard-d’Aston, Québec
    17. Télévision Communautaire de l’Érable – Plessisville, Quebec
    18. Télé-Soleil Inc. Mont-Louis, Québec
    19. Corporation de télédiffusion régionale de berthierville inc – Berthierville, Quebec
    20. TVC7 - Abitibi, Québec
    21. New Brunswick Media Co-op – Fredericton, NB (Indigenous/autochtone)
    22. St. Andrews Community Channel Inc. - St. Andrews, New Brunswick
    23. Telile - Ile Madame Community Television Society – Arichat, Nova Scotia (bilingual; official language minority/bilingue; langue officielle minoritaire)

    Le budget fédéral 2018 a annoncé que 50 millions de dollars seraient mis de côté sur 5 ans pour soutenir le journalisme à but non lucratif dans les communautés mal desservies (par exemple les communautés éloignées) afin de soutenir les « journalistes professionnels » pour la production de « journalisme civique » : c'est-à-dire la couverture qui soutient la vie démocratique de la communauté, y compris le conseil municipal, les élections, les conseils scolaires, les conseils de bande et d'autres organisations communautaires importantes et parties prenantes.

    CACTUS et la Fédération ont été choisis, avec cinq autres organisations administratives, pour servir d'intermédiaires entre le gouvernement et les médias afin de déployer cet argent pendant les deux premières années de l'IJL (1er octobre 2019 au 31 mars 2021). Le contrat de l'IJL de CACTUS avec le ministère du Patrimoine canadien a été prolongé de trois ans (1er avril 2021 au 31 mars 2024), avec une allocation supplémentaire pour 2021-22 et 2022-23 afin de se concentrer sur les voix sous-représentées. Grâce à cette augmentation de financement, CACTUS distribuera des fonds aux :

    • organisations de médias communautaires dans les régions qui sont mal desservies par d'autres médias en raison de leur situation géographique
    • minorités sous-représentées, y compris (mais sans s'y limiter) les minorités autochtones, racialisées et de langue officielle.

    La liste des bénéficiaires pour 2022-2023 est presenté en haut.

    Cathy Edwards, directrice générale de CACTUS, affirme que les nouveaux fonds s'appuieront sur le modèle fructueux élaboré par CACTUS, ses partenaires et les journalistes, lors de la première phase du programme. « Nous sommes ravis que CACTUS permette à davantage de communautés d'accueillir un journaliste civique, de créer davantage d'emplois pour les journalistes vidéo et de soutenir davantage les voix sous-représentées. Ces objectifs sont essentiels à la philosophie des médias communautaires, qui consiste à soutenir la diversité et le dialogue sur les affaires civiques, en particulier dans les communautés non desservies par d'autres médias. »

    CACTUS et la Fédération ont également été heureuses de constater que le budget annoncé en avril s'engage à doubler le financement de ce programme réussi en 2023-24, et à continuer à mettre l'accent sur les récits et les voix sous-représentés. « Le journalisme local et l'infrastructure médiatique communautaire qui le soutient sont fondamentaux pour notre démocratie », a déclaré Amélie Hinse, directrice de la Fédération.

    Le contenu créé dans le cadre de l'IJL peut être consulté sur PortailMédias.ca/ComMediaPortal.ca .

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    Local Journalism Initiative Open for Applications/l'Initiative de journalisme local ouverte aux candidatures

    (francais en-dessous) CACTUS is pleased to announce that the Government of Canada has renewed its funding to support journalists and communities under the Local Journalism Initiative (the LJI) for another 3 years in association with the Fédération des télévisions communautaires autonomes du Québec (the Fédération).

    If your community media organization is not yet a recipient of LJI Funding, we invite your application. We also invite organizations which were unsuccessful last round to resubmit an application as additional money has been allocated to the program as part of the Federal Government's Budget 2021 allocation to assist cultural industries to recover from COVID.

    As a result of this funding increase, CACTUS will distribute:

    • a maximum of just over $2 million to community media organizations that are underserved by other media because of geographic location

    • a minimum of $1.1 million to support under-represented voices, including (but not limited to) Indigenous, racialized and official language minorities

    These new funds will build on the successful model developed by CACTUS, its partners and journalists in the first phase of the program. We are excited that CACTUS will enable more communities to host a civic journalist, create more jobs for video journalists, and provide more support for underrepresented voices. These objectives are key to community media's philosophy of supporting diversity and dialogue about civic affairs, particularly in communities not served by other media.

    Application forms for community media organizations interested to host a civic journalist are available:

    The deadline to apply is October 15, 2021.

    Stories created under the LJI in its first phase can be seen and downloaded from ComMediaPortal.ca.

    If you have questions about the application process, we will be hosting an additional zoom meeting on Monday, October 4th at 3 pm EST. Please contact us at victorialjicactus@gmail.com or Victoria Fenner at 705-279-5729 if you would like an invitation.

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    CACTUS est heureux d'annoncer que le gouvernement du Canada a renouvelé son financement pour soutenir les journalistes et les communautés dans le cadre de l'Initiative de journalisme local (l'IJL) pour une autre période de 3 ans en association avec la Fédération des télévisions communautaires autonomes du Québec (la Fédération).

    Si votre organisme de médias communautaires n'est pas encore bénéficiaire du financement de l'IJL, nous vous invitons à présenter votre demande. Nous invitons également les organismes qui n'ont pas été retenus lors de la dernière ronde à soumettre une nouvelle demande, car des fonds supplémentaires ont été alloués au programme dans le cadre du budget 2021 du gouvernement fédéral pour aider les industries culturelles à se remettre du COVID.

    En raison de cette augmentation de financement, CACTUS distribuera :

    • un maximum d'un peu plus de 2 millions de dollars à des organismes de médias communautaires qui sont mal desservis par d'autres médias en raison de leur emplacement géographique
    • .

    • un minimum de 1,1 million de dollars pour soutenir les voix sous-représentées, y compris (mais sans s'y limiter) les minorités autochtones, racialisées et de langue officielle

    .

    Ces nouveaux fonds s'appuieront sur le modèle réussi développé par CACTUS, ses partenaires et les journalistes dans la première phase du programme. Nous sommes enthousiastes à l'idée que CACTUS permettra à davantage de communautés d'accueillir un journaliste civique, de créer plus d'emplois pour les journalistes vidéo et de soutenir davantage les voix sous-représentées. Ces objectifs sont essentiels à la philosophie des médias communautaires, qui consiste à soutenir la diversité et le dialogue sur les affaires civiques, en particulier dans les communautés non desservies par d'autres médias.

    Les formulaires de candidature pour les organisations de médias communautaires souhaitant accueillir un journaliste civique sont disponibles :

    • ici en format .pdf. Vous pouvez utiliser la fonction "Commentaire" d'Adobe reader pour taper directement sur le formulaire.

    • ici en format .odt (éditable). Si le formatage semble erratique sur votre ordinateur, comparez avec la version .pdf.

    La date limite de candidature est le 15 octobre 2021.

    Les articles créés dans le cadre de la première phase de l'IJL peuvent être vus et téléchargés sur PortailMedias.ca.

    Si vous avez des questions sur le processus de candidature, nous organiserons une deuxième réunion zoom le lundi 4 octobreà 12 h HNE. Veuillez nous contacter à victorialjicactus@gmail.com ou Cathy Edwards @ (819) 456-2237 si vous souhaitez recevoir une invitation.

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    “Community Element” All But Invisible in “Canada's communications future: Time to act”

    CACTUS was disappointed to find almost no mention of the community element in the Canadian broadcasting system in the recently released report “Canada's communications future: Time to act” (aka the Yale Report). While Recommendation 52 maintains the existing definition of the Canadian broadcasting system as consisting of “public, private, and community elements”, there is no mention of the sector throughout the remaining 235 pages of the report, despite a full section devoted to the role and funding of public-sector media (the CBC), and considerable granularity regarding new funding and regulatory models to facilitate production for private media.

    Everyone acknowledges the crisis in local news and information, yet the huge potential of the community sector to fill this gap—due to its lower cost structure and involvement by local stakeholders—is neither understood nor acknowledged.

    This oversight is part of a long-standing trend. Neither the 2017 Creative Canada Policy Framework and Shattered Mirror reports made more than passing mentions of the community element.

    Aside from the issue of local news and information, the report highlights the need to better serve indigenous Canadians, yet no mention is made of community media as the most cost-effective choice to reach most First Nations, many of whom may have only a few 100 or 1000 members. Community media trains community members in media production and gives them a voice and a platform, in the language of their choice. Via community media, indigenous communities can access the infrastructure and skills to participate in the digital economy.

    The 1986 Report on the Task Force on Broadcasting which informed the 1991 Broadcasting Act recommended that community TV be separately licensed, to fulfill its potential as a platform for voices outside the mainstream, but the recommendation was never implemented, leaving the sector under the stewardship of the cable industry. That need is even stronger 34 years further on, in an environment of intense media-ownership concentration. The cable industry has shuttered the vast majority of the over 300 community stations that once existed. Canada is the ONLY nation in the world that put stewardship of the so-called “community element” in private hands.

    The only reference in the Yale Report to the stranglehold that the CRTC has allowed cable companies to maintain on community TV is that half of the money (about $70 million) that was supposed to support communities to make their own audio-visual productions has already been siphoned off to support the Independent Local News Fund (the ILNF). Far from flagging this problem and the need for full funding for community media, the Yale report recommends at Recommendation 71 that more of this “levy” should be diverted to support local private news. The report doesn't acknowledge where the “levy” is coming from. The community element is just a black hole to be raided to support failing legacy news infrastructure. There is no vision to build more cost-effective, accountable and dynamic local institutions.

    To read CACTUS' submission to the review process that preceded the Yale report, see

    CACTUS Submission to the Broadcasting Review 2019

    To hear an interview with Catherine Edwards, CACTUS' Executive Director, about the Yale report, as well as with Barry Rooke, the Executive Director of the National Community Radio Association, see:

    Rabble Podcast with CACTUS and NCRA Executive Directors

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    Apply for TV Journalist Positions under Local Journalism Initiative

    (français en bas)

    Applications are invited for the position of: Civic and Community Video Journalist in the following locations and languages:

    Valemount, BC – English
    Hay River, NWT – English; Dene an asset
    Neepawa, Manitoba – English; Filipino an asset

    Term: These are time-limited positions starting December 2, 2019 and ending on March 26, 2021, with the possibility of renewal.

    DESCRIPTION

    The Canadian Association of Community Television Stations and Users (CACTUS) is looking for Civic and Community Video Journalists in the above listed communities.

    These positions are funded by The Local Journalism Initiative and have been made possible by the Government of Canada.

    The journalists will be hired by community TV organizations to produce civic journalism, about the activities of the country’s civic institutions (for example, courthouses, city halls, band councils, school boards, federal Parliament or provincial legislatures) or subjects of public importance to society.

    Ideal candidates will have a strong understanding of video journalism, an understanding of how local issues impact residents, a passion for storytelling and solid video production skills. It is equally important that candidates understand community-based media and their role in facilitating dialog by involving members of the community directly in the production process.  Candidates will function as the leader of a team of volunteer community media makers who will collaboratively create professional content delivered through video, web, podcasts and social media.

    REQUIREMENTS:

    • Self motivation and proven ability to generate story ideas
    • Ability to identify, research and produce engaging video stories, and to convene public events and programming that engage the community in dialog.
    • Strong digital video production skills.
    • Willingness to work with members of the community and local organizations to create high quality productions.  Core hours may include evenings and weekends when volunteers are available or public events are occurring.
    • Strong organizational and time management skills.
    • Keen interest in civic issues.
    • Valid driver’s licence.
    • (in three locations indicated above)Must be able to work in both of Canada’s official languages.

    ADDITIONAL QUALIFICATIONS

    Preference will be given to candidates who:

    • Have experience with community-based media, including the ability to work with volunteers
    • Can produce audio-only content (e.g. podcasting), online text stories, and social media to complement video products
    • Data journalism skills
    • Indigenous language skills as per locations listed above or experience working in service roles with indigenous communities

    Interested applicants should complete and send this application form, along with their CV and a cover letter indicating which position(s) they are interested in and why to lji@cactusmedia.ca. There is a rolling deadline, until the positions are filled.

    We thank all applicants for their interest; however, only candidates who have been selected for an interview will be contacted.

    CACTUS is an advocate for equity and is committed to ensuring representation in its community. We welcome applications from members of visible minorities, women, Indigenous peoples, persons with disabilities, persons of minority sexual orientations and gender identities, and others with the skills and knowledge to productively engage with diverse communities. CACTUS seeks to maintain its commitment to excellence and recognizes that increasing the diversity of its own and its members' workplaces supports this objective.

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    POSTE DE JOURNALISTE
    DANS LE CADRE DE L’INITIATIVE JOURNALISTIQUE LOCALE
    DU GOUVERNEMENT DU CANADA

    Les candidatures sont sollicitées pour le pour le poste de :
    Journaliste civique au sein de télévision communautaire dans les collectivités indiquées ci-dessous et dans les langues affichées:

    Valemount, Colombie-Britannique – anglais
    Hay River, Territoire du Nord-Ouest – anglais; dene un atout
    Prince Albert, Saskatchewan – anglais; crie, dene and michif un atout
    Neepawa, Manitoba – anglais; philipin un atout
    Rockland, Ontario – français, anglais
    Cheticamp, Nouvelle-Écosse – français, anglais

    Durée : Du 25 novembre 2019 au 26 mars 2021, avec possibilité de renouvellement

    DESCRIPTION DE TÂCHE

    L’Association canadienne des télévisions communautaires et leurs usagés (CACTUS) est à la recherche de journalistes télé prêt à s’impliquer dans le domaine des nouvelles « civiques » et communautaires dans les collectivités susmentionnées.

    Ces postes sont financés par « L’initiative de journalisme local » et sont rendus possibles grâce à l’implication du gouvernement du Canada.

    Les journalistes seront embauchés directement par les organismes de télévision communautaire pour de produire des capsules / reportages à caractère civique, sur les activités des institutions du pays (palais de justice, hôtels de ville, conseils de bande, commissions scolaires, parlement fédéral ou assemblées législatives provinciales) ou des sujets d’importance publique pour la société.

    Les candidats-tes idéaux-les auront une bonne compréhension du journalisme télé, de l’impact des enjeux locaux sur les résidents, prendront un engagement envers l’éthique journalistique. Ils-Elles doivent également avoir de solides compétences en production vidéo. Il est aussi important que les candidats-tes comprennent les médias communautaires et leur rôle dans la facilitation du dialogue en faisant participer directement, tel que l’exige la Loi de la radiotélédiffusion du Canada, les membres de la collectivité au processus de production. Les personnes retenues dirigeront une équipe de journalistes bénévoles qui créeront en collaboration du contenu professionnel diffusé par la télé conventionnelle, sur le Web, les balados et les médias sociaux.

    EXIGENCES :

    • Motivation personnelle et capacité à générer des idées d’articles / reportages
    • Capacité d’identifier, de rechercher et de produire des vidéos sur des sujets intéressants, et d’organiser une programmation qui assurent un dialogue avec la communauté ;
    • Compétences en production vidéo numérique ;
    • Volonté de travailler avec les membres de la collectivité et les organismes locaux pour créer des productions de grande qualité ;
    • Heures flexibles, pouvant comprendre les soirées et les fins de semaine, au gré de l’actualité, des événements et de la disponibilité des bénévoles ;
    • Solides compétences d’organisation et de gestion du temps ;
    • Vif intérêt pour les questions civiques de la région desservie par la télé communautaire ;
    • Permis de conduire valide ;
    • (Pour trois endroits mentionnés ci-dessus) Doit être en mesure de travailler dans les deux langues officielles du Canada.

    QUALIFICATIONS ADDITIONELLES

    La préférence sera accordée aux candidats-tes avec :

    • Expérience des médias communautaires, y compris la capacité de travailler avec des bénévoles ;
    • Capacité de produire du contenu audio seulement (p. ex., baladodiffusion), des textes en ligne et pour les médias sociaux pour compléter les produits vidéo ;
    • Formation en journalisme de données ;
    • Compétences linguistiques autochtones selon les endroits susmentionnés ou expérience de travail auprès des communautés autochtones.

    Les candidats-tes intéressés-es doivent remplir et envoyer le formulaire de demande, ainsi que leur CV et une lettre de présentation indiquant l’endroit qui les intéressent et pourquoi ils sont intéressés à : lji@cactusmedia.ca.

    Seules les personnes sélectionnées pour une entrevue seront contactés.

    CACTUS est un organisme sans but lucratif qui défend l’équité en matière de radiodiffusion et est déterminé à assurer la représentation dans les diverses collectivités du pays. Nous accueillons favorablement les candidatures des membres des minorités visibles, des femmes, des peuples autochtones, des personnes handicapées, des personnes d’orientation sexuelle minoritaire et des identités de genre, ou autres qui possèdent les compétences et les connaissances nécessaires pour interagir de façon productive avec nos diverses collectivités.

    CACTUS maintient son engagement envers l’excellence et reconnaît que l’accroissement de la diversité, autant dans son son milieu de travail que dans celui de ses membres, appuie cet objectif.

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    Application Process Open for “Local Journalism Initiative”

    CACTUS and the Fédération des télévisions communautaires autonomes du Québec (the Fédération) will take applications from community television organizations until September 6th to hire a journalist under Heritage Canada's Local Journalism Initiatve (the LJI). The Initiative will fund “civic journalism” in underserved communities, to address the gaps in local news coverage that have arisen in the wake of community newspaper closures, and the outflow of local ad dollars onto international platforms such as Google and Facebook.

    According to the LJI web site “Civic journalism covers the activities of the country’s civic institutions (for example, courthouses, city halls, band councils, school boards, federal Parliament or provincial legislatures) or subjects of public importance to society.” Coverage of sports, arts, and entertainment will not be funded.

    The content produced with LJI funding will be made available to media outlets across the country free of charge under a Creative Commons License.

    CACTUS will disperse funds to not-for-profit community TV organizations that have the capacity to produce video and television content, and to distribute it to their local communities. Program participants must have a mandate and capacity to train and include citizens and local organizations in the production process. CACTUS' goal is that hosting LJI journalists will not only boost the news production of program participants for the 18 months of the pilot project, but build their capacity for the long haul.

    To download an application form to hire a journalist, click here:

    If you have questions about the program or the application process, contact:

    • lji@cactusmedia.ca or (819) 456-2237 or (705) 279-5729 in all provinces and territories except Quebec
    • fedetvc@fedetvc.qc.ca or (888) 739-1616 in Quebec

    Besides CACTUS and the Fédération, six other “Administrative Organizations" will disperse funding under the Local Journalism Initiative to news organizations that specialize in radio, print, online and ethnic media. For more information, see click here.

    This project has been made possible by the Government of Canada.

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    Canadian Heritage Funds Community-Based TV News as Part of Local Journalism Initiative

    Non-profit community-owned television will be part of the new Local Journalism Initiative for Underserved Communities, announced by the Department of Canadian Heritage on May 22nd, 2019 by the Honourable Pablo Rodriguez, Minister of Canadian Heritage and Multiculturalism.

    Seven media organizations have been chosen to be Administrative Organizations which will disperse the funding, including CACTUS and the Fédération des télévisions communautaires autonomes du Québec, which represents not-for-profit community TV in Quebec.

    The funding is especially welcome news for the sector. After several years of meetings with the federal government regarding the continuing relevance of community media to Canadian democracy, the Local Journalism Initiative is the first federal funding program that reaffirms the sector's importance in the digital environment.

    CACTUS has been championing a multimedia and multi-platform vision for community media for a decade, believing that community media is vital to ensure that there are robust, visible, accessible, and moderated platforms for community dialogue on all platforms. CACTUS and Fédération members include licensed organizations whose content is distributed free to air, on cable, on satellite, and on the Internet, as well as unlicensed not-for-profit corporations that distribute video content over the internet and on community channels run by cable companies such as Rogers, Shaw and Videotron.

    Funding under the Local Journalism Initiative will enable CACTUS and the Fédération to place professional journalists in communities underserved by other media across Canada. The journalists will co-ordinate teams of citizens and local organizations to produce news and local information, building news production capacity in these undeserved communities for the long haul.

    The content produced by the journalists under the Local Journalism Initiative will also be available to media outlets across the country free of charge under a Creative Commons License.

    Details with be released in upcoming weeks. For more information about the Canadian Heritage Local Journalism Initiative, click here.

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    CACTUS Conducts Research into Virtual Reality, Augmented Reality, and Video Game Applications for Civic Engagement

    CACTUS founder and Executive Director Cathy Edwards is conducting research at Emerson College's "Engagement Lab" in Boston into civic appications for virtual reality, augmented reality, and video games.

    Edwards said "Newer, more immersive and interactive audio-visual technologies are becoming available and we want to find out how they can be leveraged for civic engagement... Put another way, how effective are these technologies as community media?"

    Community media has historically pushed the boundaries of community engagement through media, whether through interactive formats such as call-in shows, involvement of studio audience, on-site presence at community events with mobile production units, or just because community members can directly participate in production. Edwards thinks the time has come to see what the new technologies can do: "Video games engage viewer agency. You can't just watch something... you have to make choices to be part of the story. This opens up the possibility of developing empathy for others, experiencing different sorts of situations. Playing games is also a great way to learn how complex systems work, whether structural or engineering systems, electoral systems, or biological systems. Moving around within a game testing the boundary helps you learn in a way you can't watching a linear video."

    Virtual reality enables viewers to immerse themselves in an alternate reality. Edwards says that VR, like games, can create more empathy than traditional video. "When you really seem to be in a place, and you can move within the space, it's harder to distance yourself from something. You see what it's really like."

    CACTUS hopes to have tutorials available for its members and other not-for-profit institutions to learn to leverage the potential of the new technologies. Former community TV stations in the US, and some community media centres in Canada--such as CACTUS member Regent Park Focus Youth Media Arts Centre in Toronto--are already teaching and using these new tools.

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    Heritage Committee Recommends Policy and Financial Support for Community Media

    On June 5th, the Standing Committee on Canadian Heritage concluded its study on "Media and Local Communities" with the publication of a report entitled "Disruption, Change and Churning in Canada's Media Landscape".

    Section 2.6.1 deals with community TV. After discussing the data presented by CACTUS and the Fedetvc, this section concludes by endorsing the call by the Public Interest Advocacy Centre form "greater recognition of all independent, not-for-profit community media “from both a policy and a funding perspective. The PIAC also believes that a study should be conducted to develop a national community media strategy. This strategy would include resources for training and financial support for community media."

    In the section about the CRTC, Recommendation 9 states:

    "The Committee recommends that the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission review its policy framework for local and community television to determine its impact on funding for the community television sector."

    Click here for the full report.

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    CACTUS Partners with Public Libraries in Submission to ISED's "Innovation Agenda" Consultation

    In parallel to the DigiCanCon consultation conducted by the Department of Canadian Heritage, the Department of Industry, Science and Economic Development (ISED, formerly Industry Canada) conducted an "Innovation Agenda" consultation in late 2016 and early 2017.

    CACTUS partnered with the Ontario Library Association, The British Columbia Library Association, and the Canadian Federation of Library Associations in making a submission requesting support for community media organizations and public library maker spaces to teach digital skills, and in particular coding and video game production as a form of community media. This means that in the same way that community members have been able to learn traditional media production such as TV and radio while creating locally expressive content, they will be able to learn to design and create video games that explore local issues, express local culture and foster dialogue about community issues.

    Video games are well positioned to foster dialogue because they can model complex systems and encourage players to consider issues from multiple points of view. Games require players to exercise agency and make choices within games, engaging their empathy in a way that other media including TV and radio cannot, except in directly interactive formats such as studio programs or call-ins.

    The initial ISED consultation was open-ended, encouraging comments on a broad range of issues. CACTUS' submission with its public library partners was re-submitted in July as a formal funding proposal under ISED's CanCode program.

    Click here to read our submission.

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    Petition Supporting Community Media Presented by Over 20 MPs

    A petition supporting community media that was first presented and endorsed at the World Forum on Free Media in Montreal in August of 2016, gathered steam and was presented by over 20 members of parliament either in the House before it broke for the Christmas break, when it reconvened in early February, or directly to the Heritage Minister.

    The petition was supported by MPs from all parties, including Liberals, the NDP, the Bloc, and the Conservatives.

    Here is the text of the petition:

    "We, the undersigned Canadian residents, acknowledge:

    That the Broadcasting Act stipulates that the community, private and public elements of the Canadian broadcasting system should complement one another to ensure that a range of local, regional and national programming is available to Canadians.
    That it is the policy of the CRTC that “the community channel should be primarily of a public service nature, facilitating self-expression through free and open access by
    members of the community”.
    That community media can effectively serve small communities, neighbourhoods and alternative voices not served by public and private media.
    That digital convergence places new challenges on individuals, organizations, and communities to express themselves, to be heard, and to be visible.
    Therefore we ask the government to enable a network of community-operated media centres to ensure

    the survival of community TV
    the availability of local media in towns and neighbourhoods not served by public or private media
    all Canadian residents have access to multi-platform media skills training and content distribution in the digital economy."

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